Find vej: Forside » Artikler » Original kunst til folket

Original kunst til folket

Lagt på antikguide.dk den 04-12-2014 af Automaster

AtelierPrint tilbyder billedkunstnere et ny format, hvor de kan udforske mange nye muligheder for at udtrykke sig visuelt og ikke mindst give bedre chancer for at skabe en løbende indtægt uden at sælge de håndlavede malerier. Bag projektet står en kreds af billedkunstnere, bl.a. Flemming Vincent, Lars Ravn, Balder Olrik, Wang Lu, Jens Brammer og Lars Kræmmer, forenet i andelsselskabet DiGiDi. Når du køber en ny bog, en LP eller en DVD er det faktisk en reproduktion. Men opfatter du den som sådan Er den mindre værd for dig, når oplaget er stort Disse kreative produktioner er formelt set kopier, men de opfattes som originaler.

Ligesom bøgerne engang var forbeholdt de få, er billedkunsten stadig eksklusiv. Det er forbeholdt de velhavende at købe god kunst. Alle andre må nøjes med plakater og reproduktioner af ringe kvalitet og begrænset størrelse. Ydermere kan disse teknologier blot antyde farvedybde og stoflighed, og så falmer de efter få måneder eller år.

Med AtelierPrint får billedkunstnerne nu et nyt format, der lige som litteratur, musik og film, kan produceres i et endeløst antal kopier i top-kvalitet. Billedkunst kan nu nå ud til helt almindelige danskeres stuer. Tilmed åbner teknologien helt nye perspektiver for kunstnerne.

AtelierPrint tilbyder et digital print af hidtil uset kvalitet. Bag projektet står en kreds af billedkunstnere, der i blandt Flemming Vincent, Lars Ravn, Balder Olrik, Wang Lu, Jens Brammer og Lars Kræmmer, forenet i andelsselskabet DiGiDi.a.m.b.a.

Formålet med AtelierPrint er at tilbyde billedkunstnere et ny format, hvor de kan udforske mange nye muligheder for at udtrykke sig visuelt og ikke mindst give bedre chancer for at skabe en løbende indtægt uden at sælge de håndlavede malerier.

Kunstnerne bag projektet udstiller deres første originale AtelierPrint ved en fælles fernisering den 5. december fra 14 til 17, i DiGiDi’s lokaler Studiestræde 30A, 1455 Kbh K.
Åbningstale ved Lars Kræmmer 14:30
Billederne kan allerede nu ses og købes på www.AtelierPrint.dk.

---

Lars Kræmmer (artMoney.dk Tlf: 24251777) holder åbningstalen til ferniseringen. Man kunne umiddelbart tro, at AtelierPrint stod i skærende kontrast til de tanker og idéer der ligger bag ArtMoney-projektet, men for Lars kan begge formater udgøre væsentlige supplementer til kunstnernes indtægter.
Uddannelsen som billedkunstner er sikkert den eneste videregåend uddannelse, der medfører en indkomst der er lavere end en ufaglærts.

Da man opfandt film-kameraet, var det første man gjorde at optage teaterstykker. Man tænkte traditionelt. Senere har man taget de nye formater til sig, og i dag betragter man derfor teater og film som to forskellige udtryksformer, med helt forskellige muligheder.

De første grammofon indspilninger var også live-optagelser, men det er i musikstudierne at man til fulde kan udnytte de muligheder som dette format giver. Og ingen ville i dag argumentere for, at musik, optaget og mixet i et studie skulle underminere og forringe oplevelsen ved en live koncert.

Det er to helt forskellige udtryksformer der supplerer hinanden.

AtelierPrint kan også anvendes til at lave præcise aftryk af håndmalede billeder, ved affotografering og digital bearbejdning. Printet er som oftest i en betydelig bedre kvalitet end det håndlavede billede, hvad angår lærred, farvepigment og laminering. Og det står kunstneren frit for at bearbejde det affotograferede værk digitalt efterfølgende.

Så er der tale om reproduktioner eller om nye originaler

Balder Olrik (www.balderolrik.dk Tlf: 28888811) er en del af projektgruppen bag AtelierPrint, og deltager i ferniseringen med et eksperiment, rettet direkte imod dette nye og spændende format. For ham er det en mulighed for at udtrykke sig visuelt på en nye måde, og med en kvalitet helt på højde med stentryk og andre kendte tryk-metoder. Kontakt:

Rigtigt spændende bliver det først, når kunstnerne begynder at udforske de nye muligheder som dette format tilbyder. Kunstnerne har f.eks. mulighed for at anvende meget forgængelige og mobile materialer, som sne og væske, og affotografere dem.

Kunstnere kan selvfølgelig også tage alle computerens kraftfulde værktøjer i brug og ende med et produkt, der har en kvalitet og en levetid, der overstiger de allerfleste håndlavede værker.

Det er selvfølgelig helt op til kunstneren selv, om der skal være en begrænsning i hvor mange AtelierPrint der bliver lavet af hvert værk, selvom det er svært at forestille sig en forfatter skrive en bog, og så sætte en begrænsning op oplaget på 200stk, af frygt for at læseoplevelsen og værdien af bogen skulle falde, hvis der bliver trykt alt for mange eksemplarer….

Perspektiv: Nye indtægts muligheder og øget tilgængelighed

Alene det faktum at billedkunstnere kan masseproducere deres værker uden forringelse i kvalitet kan give ny indtægtsmuligheder for de kreative og samtidig give kunstinteresserede adgang til at købe kunst i fuldt format til forholdsvis få penge.

Kunstnerne har alle de immaterielle rettigheder til deres værker, også hvis de allerede er solgt. Derfor kan kunstneren sælge AtelierPrint af sine værker, både før og efter det håndlavede maleri er solgt.

Det har Jens Brammer ( www.brammerkunst.dk Tlf: 23674312) allerede haft rigtigt gode erfaringer med - Jens Brammer har i en periode på nogle få måneder, hvor AtelierPrint har kørt som test, solgt 25 AtelierPrint af 2 af sine værker. Kontakt:

Historien bag AtelierPrint

Det er de kreatives andelsselskab DiGiDi - Digital Distribution der står bag projektet.
DiGiDi er mest kendt i musikkredse, hvor mere end 3.000 musikere, bands og pladeselskaber i dag benytter andelsselskabet til at udgive deres musik - eller rettere digitale kopier af deres originale indspilninger.

Helt fra grundlæggelsen af DiGiDi, den 1. maj 2003, har der været arbejdet med idéen om at kunne producere digitale print af en kvalitet, som kunstnerne kunne stå helt inde for. Det skulle være nøjagtige farvegengivelser, lysægte, holdbare og i en detaljeringsgrad bedre end en mårhårspensel.

Og så skulle de kunne produceres ‘on demand’, således at kunstnerne ikke skulle lave et stort dyrt oplag, hvoraf man måske kun kunne sælge nogle få eksemplarer.

Det er lavet mange prøveprint, men først for nylig har det været teknisk muligt at opnå den ønskede kvalitet.

AtelierPrint bliver printet på Hahnemühle papir eller på rent syrefrit bomuldslærred (410g/m2) med lysægte fuld-pigmenteret blæk, og efterfølgende hånd-lamineret med UV-beskyttende lak, specielt udviklet til Hahnemüles produkter. Blindrammer skæres i mål, og monteres ligeledes i hånden.

INFOBOKS:
DiGiDi - Digital Distribution er et andelsselskab (a.m.b.a) stiftet den 1. maj 2003.
Det er ejet i lige andele på 1.000 kr af de kreative mennesker og virksomheder, der bruger DiGiDi til at distribuere og sælge deres produkter.

Der er mere end 3.000 medejere af DiGiDi og alle kan blive medejere af DiGiDi.

DiGiDis formål er at sikre andelshaverne den optimale distribution af deres kreative værker.
Selskabet har mere end 100.000 stykker musik i distribution til online butikker over hele verden, herunder iTunes, Spotify, Google Play m.fl.

DiGiDI omsatte i 2013 for mere end 10 mio.kr, hvoraf mere end 92% blev udbetalt til andelshaverne.